11/25/10

Protes med känsel

Elektroniska proteser har befunnit sig på experimentstadiet ganska länge, och nu börjar de verkligen imponera, i alla fall på mig.

För drygt ett år sedan sände BBC News ett reportage (se nedan) om ett svensk-italienskt forskningsprojekt som syftar till att utveckla en handprotes som kan styras med endast tankens kraft. Tankestyrda proteser och annan elektronik har visats upp förr, men det häftiga med den här protesen är att den kan kopplas samman med den ursprungliga handens nerver och därför förmedla känsel. För tillfället är denna förmåga begränsad till fingertopparna, men inom en inte allt för avlägsen framtid lär vi få se en protes som kan förmedla nästan samma grad av känsel som dess biologiska motsvarighet. Det enda som skulle kunna stoppa detta från att hända är om man snabbt lyckas komma på ett sätt att få kroppsdelar att växa ut igen, precis som hos ödlor. Jag vet att det forskas på detta, men jag håller inte direkt andan.



Angående känsel, förresten. När jag läste Expressens artikel om detta projekt noterade jag att artikelförfattaren satt citationstecken kring ordet "känna". Jag förstår inte varför. Killen i klippet känner ju.

No comments:

Post a Comment