1/20/11

Dator från IBM deltar i amerikanska Jeopardy!

14 februari är ett datum att lägga på minnet för den som liksom jag intresserar sig för artificiell intelligens. Då är det tänkt att IBM skall bussa sin dator, som företaget döpt till Watson, på två (mänskliga) före detta stormästare i den amerikanska versionen av det välkända frågesportprogrammet Jeopardy!. Enligt programmets hemsida kommer Watson att ställa upp i två omgångar, uppdelade på tre dagar.

Som rapporterats i media har Watson gått en testrond mot sina två medtävlande, en rond datorn faktiskt vann med 1000 dollars marginal. Klippet nedan från sagda rond för mina tankar till HAL 9000 i Stanley Kubriks 2001: A Space Oddysey, även om Watson förmodligen är en intellektuell dvärg i jämförelse.

Watson ger två före detta stormästare smisk.

Följande klipp, i vilket Watson under några testronder från förra året (eller tidigare, jag vet inte) gör en rad rätt komiska misstag, får mig att misstänka att de som varit involverade i projektet är skyldiga sina kroppar åtskilliga timmar sömn.



Vad gäller tekniken bakom Watson har jag på flera håll stött på uppfattningen att det bara är för datorn att plocka ut ett par nyckelord ur frågorna (eller svaren, som Magnus Härenstam då och då brukade påpeka) och sedan googla fram svaren. Men då har man inte tänkt på att de frågor som ställs i Jeopardy! ofta är rätt lurigt formulerade och att det därför krävs att uttolkaren -- i det här fallet Watson -- faktiskt begriper sig på naturligt (vardagligt) språk. Att få en dator att göra det är en extremt svår uppgift, bl.a. för att många ord har olika innebörd beroende på kontext och för att betydelsen av en mening kan ändras om betoningen på ett eller flera av dess ord gör det. Värt att poängtera är också att Watson inte är uppkopplad mot nätet, utan hämtar information från en egen databas som vad jag förstått byggts upp genom scanning av bl.a. gamla hederliga analoga encyklopedier.

För den som vill veta mer om Watson kan jag varmt rekommendera denna artikel i New York Times. Det är möjligt att man måste registrera sig för att få läsa artikeln, men lyckligtvis är det gratis att göra det.

No comments:

Post a Comment